Huittisten Kotiseutuyhdistys ry:n historiaa

Aika ennen yhdistyksen perustamista

Museo- ja kotiseutuaate virisi Huittisissa Länsi- Suomen opistolla
pidetyillä kotiseutupäivillä ja kotiseutukursseilla v.1914. Päivien ajaksi oli silloin opiston opettajana toiminut agronomi Juho Kailio oppilaidensa avulla järjestänyt pienimuotoisen paikallismuseon mallin, johon oli paikkakunnalta kerätty mm. maanviljelyskaluja, miesten ja naisten työkaluja, talousesineitä ym esineitä. Tilaisuudessa esiintyi myös prof. Einar W. Juva, joka selosti kotiseututyön käytännöllistä järjestämistä ja viittasi mahdollisuuteen perustaa paikallismuseoita. Aika ei tuolloin Huittisissa vielä ollut kypsä museon perustamiseen, mutta ehkäpä ajatus alkoi kyteä.

Yhdistys perustetaan

Ratkaisevan sysäyksen museohankkeelle antoi rovasti E. W. Elovaaran tulo Huittisten kirkkoherraksi uonna 1935. Hän ryhtyi heti Huittisiin tultuaan ajamaan paitsi museon perustamista myös pitäjänhistorian kirjoittamista. Hänen mielestään nämä molemmat hankkeet voidaan parhaiten toteuttaa perustamalla erityinen yhdistys, jonka toimenkuvaan kuuluuisi kaikenlainen kotiseututyö. Elovaaran toimesta saatiin seurakunnan elimissä aikaan päätös, että kerätyt museoesineet voidaan varastoida entisen pitäjänapulaisen pappilan Vanhan-Viialan suojiin. Myös säästöpankilta saatiin vanha aitta varastoksi.
Elovaara kutsui pappilaansa kokouksen suunnittelemaan yhdistyksen perustamista ja varsinainen perustamiskokous päätettiin pitää kansanopistolla 30.11.1936. Yhdistyksen nimeksi otettiin Huittisten Museo- ja Kotiseutuyhdistys ja tarkoituksena oli pitäjänmuseon perustaminen ja ylläpitäminen. Tämä olikin sitten vuosikausia ainoa mutta sitäkin suurempi tehtävä. Museon avajaistilaisuus pidettiin 7.7.1950 kivimakasiinissa vastapäätä keskiaikaista kirkkoamme.

Museon pidosta luovutaan, muuta toimintaa tulee tilalle

Vuoden 1975 aikana tuli yhdistyksen nimen jälkiosakin vihdoin käyttöön, kun ruvettiin harjoittamaan myös muuta kotiseututyötä kuin museon ylläpitoa. Museo luovutettiin Huittisten kaupungille 31.1.1977.
Vuosi 1977 lienee ollut vilkkain ja tuloksellisin vuosi yhdistyksen historiassa. Järjestettiin kotiseutuiltoja, arvokasohjelmainen 40-vuotisjuhla, viisi näyttelyä, mielipidekysely Huittisten nimikkokasviksi, pidettiin iltamat, osallistuttiin Huittisten viikon järjestelyihin ja aloitettiin julkaisutoiminta.

Ensimmäinen oma lehti: Huittisten Joulu ilmestyi vuonna 1977. Monipuolisen ja onnistuneen toiminnan ansiosta myös kotiseututyön arvostus ja kiinnostus lisääntyi Huittisissa.

Yhdistyksen ensimmäiset säännöt hyväksyttiin vuonna 1937 ja ne olivat voimassa vuoteen 1990, jolloin mm. poistettiin maininta museotoiminnasta ja nimeksi tuli Huittisten kotiseutuyhdistys ry, joka se on edelleen.

Tiedot lyhenneltynä Keijo Jaakolan kokoamasta historiikistä: Huittisten kotiseutuyhdistys ry 1936-1996

Vieritä ylös